Voor hun gloednieuwe keuken kozen Ilona en Gino resoluut voor comfort, stijl en slimme oplossingen. Een ontdekkingstocht door hun kookpaleis, praktisch en tot in detail doordacht.
Ilona en Gino verhuisden onlangs naar een nieuwbouwwoning. Daar hoorde uiteraard ook een nieuwe keuken bij. Het is daarmee al hun derde keuken. Klopt het gezegde “derde keer, goede keer”?
Wat was het belangrijkste voor jullie nieuwe keuken?
Ilona: “We droomden deze keer echt van een keukeneiland. En een van de allerbelangrijkste eisen was om genoeg bergruimte te hebben. Die is er nu ruimschots, met de hoge kasten en de laden onder het eiland.”
Gino: “Ik wou drie ovens. Ik heb drie kinderen en met de feestdagen koken we uitgebreid. Dan is het handig dat je alles tegelijk kunt klaarmaken. Ook een wijnkoeler stond op mijn verlanglijstje.”
Hoe zijn jullie bij Vanden Borre Kitchen in Genk terechtgekomen?
Gino: “Eigenlijk zijn we zo goed als alle keukenhandelaren afgegaan, maar we voelden nergens echt een klik. Ze tekenden allemaal braafjes ons idee uit en dat was het dan. Vanden Borre Kitchen in Genk was de enige die echt met ons basisidee aan de slag ging en het ook durfde bijsturen. Kitchen Expert Sarah wees ons op obstakels die we zelf niet hadden voorzien. Ze raadde ons bijvoorbeeld af om de koelkast rechts van het fornuis te plaatsen. Nu staat die aan de andere kant: dichter bij de eettafel. Dat is eigenlijk veel handiger.”

Hadden jullie een duidelijk idee van hoe de keuken eruit moest zien, of is dat gaandeweg nog veranderd?
Gino: “Wij wisten wel duidelijk wat we wilden: strak, zwart-wit, en met een marmerlook. Maar Sarah heeft ons op basis van onze voorkeuren betere kleurcombinaties laten zien en daar waren we meteen mee akkoord. Het werkblad en de spatwand zijn in composiet, omdat het beter bestand is tegen warmte en zuren. Praktisch én mooi.”
Ilona: “Ze paste alles meteen aan op haar computer, zo konden we direct zien welke combinaties we het meest geslaagd vonden. Nog een leuk detail: Wij wilden geen koffieapparaat in het zicht. Sarah heeft dat opgelost door het toestel netjes in een kast te verwerken.”
Hoe verliep het proces van ontwerp tot plaatsing?
Gino: “Heel vlot. Alles werd goed opgevolgd. De plaatsing duurde drie dagen en verliep feilloos. De installateur werkte heel nauwkeurig. Sarah volgde alles goed op. Zelfs tijdens de plaatsing belde ze dagelijks om te horen of alles naar wens was. Ik kan echt niets negatiefs bedenken, integendeel. Toen er een ander type dampkap geleverd werd dan we besteld hadden, bleek het zelfs een beter model te zijn – en dat zonder meerprijs. Dat noem ik service.”


Merken jullie een verschil tegenover jullie vorige keukens?
Ilona: “Zeker. We hebben al twee andere keukens gehad, maar deze ervaring was veel beter. Vooral het meedenken en de service maakten een enorm verschil.”
Gino: “Als je aan je derde keuken begint, weet je echt wel wat je wilt en wat je niet wilt. Over dit hele proces heb ik niet dan lof. Ik wil nooit meer een andere keuken. Na een lange en vermoeiende werkdag kan ik in onze keuken staan en er stilletjes van genieten hoe mooi ze is.”